Skip to main content

Lander Van der Auwera en Nickolas De Beuledroomden ervan een horloge van Zwitserse makelij te dragen maar de torenhoge prijzen maakten dit voor hen onbereikbaar. Drie jaar geleden besloten ze dan maar zelf een uurwerk te maken en creëerden ze het horlogemerk Parterra. En na een grondig onderzoek van de industrie en het ineen knutselen van meer dan 50 prototypes is hun werk nu af en kunnen ze hun “ultimate all-terrain” collectie via het crowdfundingplatform Kickstarter op de markt loslaten. We brachten het tweetal samen voor een lang gesprek.

Waarom hebben jullie het plan opgevat om zelf een uurwerk te ontwikkelen?

Lander Van der Auwera: In 2020 studeerden we beiden aan de KU Leuven en plots was er corona en werden onze lessen flink teruggeschroefd. Ineens hadden we een zee van tijd en aangezien we allebei zeer ondernemend zijn ingesteld en gepassioneerd zijn door Zwitserse uurwerken, wilden we daar iets mee doen. Vooral de technische kant erachter trok ons enorm aan. Dus we dachten, waarom kunnen wij geen Zwitserse uurwerken maken aan dezelfde kwaliteit, maar dan voor een fractie van de prijs, zodat ze toegankelijker worden voor een meer internationaal publiek. Ik weet nog op dat moment zat ik in mijn derde bachelor Toegepaste Economische Wetenschappen en indien ik dat jaar zou slagen, mocht ik van mijn vader een mooi Zwitsers horloge van 2.000 tot 3.000 euro kiezen. Eenmaal geslaagd, ging ik op zoek maar ik vond mijn stijl, sportief uitziend en Zwitsers, niet terug. Voor die prijs kon ik niet direct een horloge winnen, dus dacht ik dan waarom niet zelf doen, zonder in te boeten op kwaliteit en voor een fractie van de prijs.

Waarom hebben jullie het plan opgevat om zelf een uurwerk te ontwikkelen?

Lander Van der Auwera: In 2020 studeerden we beiden aan de KU Leuven en plots was er corona en werden onze lessen flink teruggeschroefd. Ineens hadden we een zee van tijd en aangezien we allebei zeer ondernemend zijn ingesteld en gepassioneerd zijn door Zwitserse uurwerken, wilden we daar iets mee doen. Vooral de technische kant erachter trok ons enorm aan. Dus we dachten, waarom kunnen wij geen Zwitserse uurwerken maken aan dezelfde kwaliteit, maar dan voor een fractie van de prijs, zodat ze toegankelijker worden voor een meer internationaal publiek. Ik weet nog op dat moment zat ik in mijn derde bachelor Toegepaste Economische Wetenschappen en indien ik dat jaar zou slagen, mocht ik van mijn vader een mooi Zwitsers horloge van 2.000 tot 3.000 euro kiezen. Eenmaal geslaagd, ging ik op zoek maar ik vond mijn stijl, sportief uitziend en Zwitsers, niet terug. Voor die prijs kon ik niet direct een horloge winnen, dus dacht ik dan waarom niet zelf doen, zonder in te boeten op kwaliteit en voor een fractie van de prijs.

Vanwaar die passie voor precies Zwitserse uurwerken?

Lander Van der Auwera: Zwitserse uurwerken zijn gekend voor hun precisie, kwaliteit en authenticiteit. Al deze elementen spreken ons enorm aan. En wij wilden dan ook een horloge maken waar een duurzaam karakter aan vastzit, iets dat je kunt meegeven van generatie op generatie. En deze uurwerken gaan decennia mee. We spreken hier niet over bijvoorbeeld een smartwatch, dat na 3-4 jaar zo goed als weggegooid kan worden, of een horloge van lage kwaliteit.

Nickolas De Beule: Dat geeft niet hetzelfde gevoel voor ons en dat is niet authentiek, dat voelt niet hetzelfde. Bij mij is de passie voor uurwerken ontstaan toen ik een horloge cadeau kreeg voor mijn eerste communie. Ik herinner me dat ik er de hele dag zat naar te kijken omdat ik het zo interessant vond en leuk was om naar te kijken. Een uurwerk inspireert me in zekere zin.

Lander Van der Auwera: De markt wordt vandaag overspoeld door klassieke uurwerken. De meer technische uurwerken, met een see-through mechanisme waar je volledig kan doorkijken, dat is voor mij het summum en dat wilden we. Dat zijn horloges waar je eigenlijk dagelijks naar kan kijken en onder de indruk van kan blijven zijn. Wanneer ik naar onze prototypes kijk, dan denk ik elke keer van wauw, gaaf. En dat gevoel, dat was echt heel belangrijk voor ons, om in het design te verwerken.

Het hele proces heeft drie jaar in beslag genomen. Welke stappen hebben jullie in deze periode gezet en wat waren de belangrijkste obstakels?

Lander Van der Auwera: Het is een heel lang proces geweest en we hebben tijdens die periode redelijk wat leergeld betaald. We zijn van niets begonnen en zijn alles, tot elk vijsje toe, gaan ontwerpen. Eerst hebben we tekeningen gemaakt en dan zijn we gaan kijken van wie ons hierbij zou kunnen helpen. Dan zijn we bij de Amerikaanse designer Stefan Brown uitgekomen. Hij heeft zich gespecialiseerd in microbrands, die minder dan 60.000 stuks per jaar verkopen. Hij heeft het hele proces met de nodige wisselwerking mee begeleid. Het is een lang proces geweest en dat is de grootste uitdaging gebleken.

Nickolas De Beule: De grootste uitdaging voor ons nadat we onze visie op papier hadden gezet, was samen met Stefan dit in een werkend prototype om te zetten. We werken met moeilijke materialen en het is allemaal heel complex. Een moeilijke oefening was ook hoe je partners vindt waarmee je kunt samenwerken want niet iedereen kan met materialen zoals Titanium Grace 5 werken. Voor ons was het heel moeilijk om die mensen te vinden, daarmee de juiste relaties op te bouwen en hen tegelijk te overtuigen dat we geen eendagsvlieg waren maar een relatie op de lange termijn wilden opbouwen en we een product op de markt wilden brengen, waar we in geloofden.

Lander Van Der Auwera (l.) en Nickolas De Beule (r.)

Hoe moeilijk was het om de juiste materialen te vinden? En hebben jullie de stijgende prijzen gevoeld?

Nickolas De Beule: Om daarop te antwoorden, wil ik een kort woordje zeggen over onze designfilosofie. We wilden vooral focussen op het avontuurlijke: het horloge moet in alle omstandigheden gedragen kunnen worden. Met dat in het achterhoofd zijn we gaan kijken naar welke materialen hier het beste bij zouden passen. Er waren enorm veel mogelijke materialen zoals staal of carbon, maar uiteindelijk zijn we bij titanium beland. Waarom? Het is supersterk en licht en je kan het in alle omstandigheden aandoen, bijvoorbeeld als je een berg gaat oplopen, in de regen of in een werksetting.

Lander Van der Auwera: Wij hebben gekozen voor titanium grade 5 en dit bestaat voor 90% uit titanium en 10% andere materialen zoals aluminium en vanadium. En de prijs van aluminium is de laatste jaren maal vier gegaan en dat heeft ons zeker geen deugd gedaan maar voor ons was dat evenwel een no-brainer om met dit materiaal verder te gaan.

Nickolas De Beule: Hoe dan ook hebben we wel geluk gehad en niet de volledige prijsstijging moeten ophoesten want we hadden eigenlijk al onderhandeld over de prijs en zullen tegen een eerder vastgelegde prijs kunnen aankopen. Dat onze collectie gelimiteerd is, speelde uiteindelijk ook in ons voordeel en het voordeel van de klant aangezien hij hiervan mee zal profiteren.

Hoe hebben jullie die ontwikkeling kunnen financieren want we spreken toch over een flinke opstartkost?

Lander Van der Auwera: We hebben er onze hardwerkende spaarcenten ingestoken en zijn kort samengevat all-in gegaan met dit project. Gaandeweg hebben we ook onze ouders erin meegetrokken. Ik kan u zeggen, het is niet gemakkelijk om een flink bedrag te vragen en tegelijk te zeggen dat je een horloge van meer dan duizend euro op de markt gaat brengen: dat was een heel moeilijke pitch naar hen toe. Maar uiteindelijk hebben we daar ook veel uit geleerd want we hebben een heel goed plan moeten maken.

Nickolas De Beule: Het is ook een beetje een sneeuwbal dat klein begon. Maar naarmate die sneeuwbal begint te rollen, moet je mee. Nu staan we drie jaar verder en alles wat we hebben zit erin en dat is natuurlijk wel zeer spannend.

Hoe verloopt het productieproces? Hoe moeilijk is het om een uurwerk vervaardigd te krijgen?

Lander Van der Auwera: We konden eigenlijk voor twee opties gaan om het horloge op de markt te brengen. Oftewel doe je het met renders of 3D-modellen en met foto’s van een horloge. Oftewel ga je ook effectief het prototype vervaardigen en maak je er een werkend product van. Hoewel die tweede optie veel duurder is, hebben we daar uiteindelijk voor gekozen. We hebben over die drie jaar meer dan vijftig prototypes gemaakt om dan uiteindelijk tot een werkend prototype te komen waar we nu in zitten. Dat is een complex proces en daarvoor hebben we ook de juiste partners moeten vinden en kiezen.

Waarom hebben jullie gekozen om de oplage vrij beperkt te houden en waarom hebben jullie precies vier modellen gekozen?

Lander Van der Auwera: Het beperkt maken van die oplage zorgt ervoor dat er een exclusief karakter aan zit. Er worden 250 stuks van elke kleur geproduceerd en dan stopt het ook: van die collectie worden met andere woorden geen bijkomende stuks geproduceerd.

Nickolas De Beule: Voor ons is het belangrijkste dat een product authentiek is, waarmee niet de hele wereld rondloopt. Wij geloven niet in die massaproductie. Wij willen iets maken dat echt van onszelf is, waar een goed verhaal achter zit en waar we volledig achter staat. Daarom precies hebben we het beperkt gehouden. Maar het moet natuurlijk groot genoeg zijn om de productie te kunnen doen en het plaatje financieel te kunnen doen kloppen. En waarom slechts vier modellen? Dat was geen bewuste keuze. Bij de start zijn we gewoon inspiratie gaan halen op avontuurlijke plekken op aarde. En uiteindelijk zijn we op vier plekken beland waar we kleuren konden vinden die bij ons pasten en zo zijn eigenlijk die vier modellen ontstaan.

Waarom hebben jullie beslist om bij de verkoop in verschillende stappen en met ambassadeurs te gaan werken?


Lander Van der Auwera:
We hebben hiervoor gekozen om twee belangrijke redenen. Ten eerste willen we een zekere exclusiviteit creëren. Ten tweede streven we ernaar om de mensen die onze Kickstarter-campagne ondersteunen persoonlijk bij het proces te betrekken. We nemen de tijd om contact met hen op te nemen, hun feedback te verzamelen en zo de algehele merkervaring te verbeteren. Door dit stapsgewijs aan te pakken, kunnen we voortdurende verbeteringen doorvoeren en uiteindelijk een sterker

Nickolas De Beule: Op 7 november hebben we onze Kickstarter-campagne gelanceerd. Wanneer je met een nieuw merk op de markt komt, is het niet vanaf dag één dat mensen je al kennen. Daarom wilden we een buzz creëren, en Kickstarter biedt ons de ideale mogelijkheid om dat te doen. Daarnaast is er natuurlijk ook financiering nodig om de volledige collectie te kunnen aankopen en op de markt te brengen.

Hebben jullie al reacties uit de markt gekregen?

Lander Van der Auwera: De eerste reacties zijn heel positief. Geïnteresseerden kregen de horloges eerst op foto’s en op renders te zien en toen waren er al veel overtuigd. Maar toen ze ook effectief het horloge in hun handen kregen, dan kwam er toch een extra dimensie bij. En het was heel fijn de positieve reacties te zien.

Nickolas De Beule: Een aantal maanden geleden hebben we een aantal juweliers en horlogekenners en onze vier modellen voorgelegd en gevraagd wat ze ervan vonden. Voor ons was dat een super moment omdat we geen idee hadden wat ze ervan zouden vinden. Hun positieve feedback was inspirerend en motiverend.

Is de horlogemarkt niet zeer concurrentieel en kampt men niet met een overaanbod aan luxe uurwerken?

Lander Van der Auwera: Je hebt zeker een punt dat de horlogemarkt op dit moment zeer competitief is. Er zijn heel veel luxemerken zoals Tudor en Rolex die momenteel de markt domineren. Maar toch zien we zeker kansen en ruimte voor de meer kleinschalige en authentieke projecten, zoals Parterra. Concreet differentiëren we ons van de grote spelers door de prijs, het gebruik van kwalitatieve materialen en onze beperkte oplage. Als je kijkt naar echte luxe merken zoals de Audemars Piguet Royal Oak, dat is een uurwerk dat onze sportieve stijl weerspiegelt, dan moet je al snel minimum 40.000 euro neertellen. Wij zitten met dezelfde kwaliteit maar dan voor een tiende van de prijs.

Nickolas De Beule: Veel mensen vragen me hoe het mogelijk is dat er zo’n groot prijsverschil is? Onze marge is gewoon veel kleiner omdat we geen bekend merk zijn. Het is ook ons doel niet om een zo groot mogelijk winst te boeken. Wij willen gewoon onze droom verwezenlijken en een horloge op de markt brengen. Voor mij zou het fantastisch zijn om morgen ergens ter wereld op een trein te stappen en iemand met een Parterra-uurwerk rond de arm tegen te komen. Dat zal sowieso ooit gebeuren, want er zullen er toch duizend in circulatie zijn.

Zijn er veel kleinschalige initiatieven zoals die van jullie of is dat eerder uitzonderlijk?

Lander Van der Auwera: Op de Belgische markt is dat eerder beperkt. Er is bijvoorbeeld Ressence, een merk dat zich focust op innovatie en zijn eigen mechanismen heeft gebouwd, zelfs met olie in. Die groep is sinds 2010 bezig en al vrij lang op de markt. Dan heb je Raidillon dat zich meer op de klassieke stijl focus.

Nickolas De Beule: Internationaal zijn er veel horloge-projecten, maar vaak is dat in een lagere prijsklasse en zijn ze van een minder goede kwaliteit. Ik kan op één hand de Kickstarter-campagnes tellen die in onze prijsklasse zitten en die hetzelfde willen verwezenlijken.

En waarom heb je voor de platform Kickstarter gekozen? Is daar een bepaalde reden voor?

Nickolas De Beule: Er zijn twee redenen voor. De belangrijkste is eigenlijk dat we willen connecteren met mensen en feedback krijgen van hen, zodat wij ons kunnen verbeteren. Dat is perfect mogelijk bij Kickstarter. En op die manier creëren we ook gewoon een community rond het merk. Anderzijds is het natuurlijk ook belangrijk om een financieringsmogelijkheid te krijgen. En als beginnende ondernemer is er voldoende kapitaal nodig om onze eerste production badge te kunnen maken. En Kickstarter stelt ons gewoon in staat om die fondsen te werven en individuele backers aan te trekken die in ons project geloven.

Hebben jullie al andere plannen eenmaal deze campagne is afgerond?

Lander Van der Auwera: We zijn zeer gemotiveerd en vooral gepassioneerd om de weg waar we nu in zijn beland verder te bewandelen. Het gevoel dat iemand ons horloge draagt of onze creatie, dat is onbeschrijfelijk. Je kan dat eigenlijk met weinig zaken vergelijken en dat is uiteindelijk waarom we hiervoor gekozen hebben. Daarnaast zal het succes van Kickstarter cruciaal zijn, want dat zal bepalen hoeveel voorraad wij zullen kunnen inkopen en welke uitgangspositie we naar nieuwe investeerders zullen hebben. En ten slotte zal dit bepalen hoe snel we kunnen evolueren. Onze doelstelling is om binnen vijf jaar onze collectie te kunnen tonen in Genève op de beurs der beurzen: “Watch & Wonders”

en daar gaan we volledig voor.

Nickolas De Beule: Ik denk dat het voor ons belangrijk is dat we dezelfde waarden behouden. We gaan altijd focussen op Zwitserse kwaliteit maar we zullen elke keer wel het design volledig veranderen. Lander en ik hebben heel wat ideeën en we hopen dankzij het succes van Parterra die ideeën naar de wereld te kunnen brengen.

Volg Parterra:

Instagram: @parterra_watches

Facebook: @parterra.horloges

Twitter: @ParterraWatches

CLI

Author CLI

More posts by CLI