Skip to main content

Voorschot bij reservering zorgt voor onbegrip bij horecagast

Meer dan een op drie (34%) Belgen begrijpt niet waarom ze een aanbetaling moeten doen bij het plaatsen van een online reservering voor een restaurant. Steeds meer horecazaken vragen gasten een voorschot te betalen als maatregel tegen het stijgende aantal no-shows. Dit blijkt uit onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), dat duizend Belgische consumenten heeft bevraagd. 

clear glass bottle beside brown woven basket with fruits on table

No-shows in opmars

Op basis van de antwoorden van de Belgische consumenten, blijkt deze maatregel toch verantwoord: een op vijf (20%) geeft namelijk aan dat ze vaak bij meerdere restaurants tegelijkertijd reserveren en pas op het laatste moment beslissen. Eén op zeven gasten (14%) geeft ook toe restaurants niet op de hoogte te brengen wanneer ze hun reservering niet kunnen halen of respecteren. 

Toch lijkt het betalen van een voorschot niet voor iedere Belg per se noodzakelijk. Ruim driekwart (76%) laat van zich horen wanneer het aantal personen van hun reservering wijzigt. Ook wanneer gasten eerder of later zouden arriveren dan hun originele reserveringstijdstip geeft 72 procent aan het restaurant in kwestie op de hoogte te brengen. 

Telefonisch reserveren blijft populair

Dankzij de opkomst van online reserveringstools is het voor horecazaken een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend geworden om reserveringen aan te nemen. Desalniettemin geeft 76 procent van de Belgische consumenten aan dat ze het liefst telefonisch reserveren. Iets meer dan een derde (36%) doet dat via de website van restaurants, terwijl een op vier (24%) dat liever via reserveringswebsites zoals Google of The Fork doet. 

Een op vier procent kiest ervoor om horecazaken binnen te stappen en hun reservering persoonlijk te plaatsen. Social media staat onderaan de ladder als reserveringsmethode met 9 procent.

Walk-ins vs. reserveringen

Soms kiezen horecazaken ervoor om geen reserveringen aan te nemen en enkel met walk-ins te werken, zij het vanwege het verhoogd risico op no-shows of omdat reserveringen de rotatiesnelheid zouden belemmeren. Een kleine twee derde (60%) van de Belgische consumenten vindt dat walk-ins het makkelijker maken om last minute uit eten te gaan. Meer dan een derde (34%) is ook van mening dat horecazaken die enkel met walk-ins werken, meer gasten serveren dan horecazaken die met reserveringen werken.

Toch zijn de meningen verdeeld: 30 procent geeft aan niet naar restaurants te gaan die geen reserveringen aannemen. Verder is slechts één op vier (23%) bereid om tot 30 minuten buiten in een rij te wachten tot er een tafel vrijkomt. Bijna de helft van de Belgische consumenten (47%) is bovendien van mening dat als restaurants enkel met walk-ins werken, ze ook een plaats aan de bar moeten voorzien voor gasten terwijl ze wachten op hun tafel. 

“We zien steeds vaker dat restaurants een voorschot vragen wanneer gasten online reserveren, om zo de kans op no-shows te verkleinen”, zegt Emine Youssef, Regional Manager Benelux Hospitality bij Lightspeed. “No-shows leiden niet alleen tot verlies aan omzet, maar verhogen ook de kosten van personeel en de kans op voedselverspilling. Veel online reserveringstools maken het mogelijk om automatische herinneringen uit te sturen, per e-mail of sms, maar de meest waterdichte maatregel blijft het voorschot. Hoewel dit niet bij iedereen in goede aarde valt, verwacht ik dat deze trend en ook het begrip van de consument zal toenemen. Het is belangrijk om duidelijk te communiceren over waarom dit van gasten gevraagd wordt, en wat voor voorwaarden eraan verbonden zijn. Gasten moeten niet het gevoel krijgen dat hun geld per definitie verloren gaat, maar eerder dat daarmee gewoon alvast een deel van de rekening is betaald.”

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed in samenwerking met OnePoll, een onafhankelijk bureau voor surveys en marktonderzoek. In totaal hebben 1.000 Belgische consumenten deelgenomen aan dit onderzoek.


Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie lightspeed.be 

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

KLI

Author KLI

More posts by KLI