Skip to main content

Tweederde van de Belgen voelt zich voor de gek gehouden door krimpflatie

Bijna  twee derde (65%) van de Belgische consumenten voelt zich misleid als de hoeveelheid en kwaliteit van producten in de winkel vermindert, en de prijs hetzelfde blijft. Dit fenomeen staat ook wel bekend als krimpflatie. Dit blijkt uit onderzoek* van Lightspeed Commerce Inc. (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD), het complete kassa- en betaalplatform van ondernemers in retail en horeca wereldwijd.

Kleinere verpakkingen

Retailondernemers hebben te maken gekregen met stijgende kosten voor grondstoffen, transport, energie en gekwalificeerd personeel. Door verpakkingen te verkopen met minder inhoud of door de kwaliteit te verminderen, besparen ze  waar mogelijk en houden ze onder de streep meer over. Dit gebeurt veelvuldig met levensmiddelen, maar ook non-food producten zoals shampoo of tandpasta. Op deze manier hopen winkeliers dat ze de klant niet te hoeven confronteren met prijsstijgingen.

Dit blijft echter niet zonder gevolgen. Bijna de helft van de consumenten in België (49%) zegt minder vertrouwen te hebben in retailers die krimpflatie toepassen. Een lager vertrouwen kan betekenen dat de consument op zoek gaat naar een andere (web)winkel. Iets minder dan een kwart (23%) geeft aan dat door krimpflatie hun uitgavenpatroon is veranderd. Het is aannemelijk dat zij nu meer geld kwijt zijn om toch de benodigde hoeveelheid van een bepaald product in huis te halen. 41 procent geeft aan dat hun uitgavenpatroon hetzelfde is gebleven ondanks de krimpflatie, wat suggereert dat zij gewenste aankopen hebben moeten schrappen van hun lijstje.

‘Nu 10% minder inhoud’

De vraag is of de consument de voorkeur geeft aan een prijsstijging boven krimpflatie. Dan zien we dat 35 procent verhoogde prijzen verkiest boven krimpflatie. 26 procent is het daar niet mee eens en betaalt liever niet meer, daarmee voor lief nemend dat zij minder waar voor hun geld krijgen. 

“Uit ons onderzoek komt sterk naar voren dat de meningen ver uiteen liggen als het gaat om krimpflatie in de retailsector in België”, vertelt Ewout van Rossum, Regional Manager Benelux Retail bij Lightspeed. “Wat wel blijkt, is dat de consument duidelijkheid wil. 44 procent van de consumenten in België heeft aangegeven krimpflatie helemaal niet erg te vinden, zolang het maar aangegeven wordt. We merken dat retailondernemers het vaak lastig vinden om de keuze te maken of ze de prijs moeten verhogen of de hoeveelheid verkleinen. Daar proberen we hen zo veel mogelijk in te ondersteunen. We kunnen ze daarmee helpen door inzicht te geven in hun voorraadniveaus, hun verkoopresultaten, het klantenbestand en de personeelskosten. Op basis van deze inzichten kunnen ze betere beslissingen nemen die bij hun type klant passen, en de kosten waar mogelijk verlagen.”


*Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Lightspeed door OnePoll, een onafhankelijk markt- en onderzoeksbureau. In totaal hebben 1.000 consumenten in België deelgenomen aan dit onderzoek.


Over Lightspeed

Het complete ondernemersplatform van Lightspeed ondersteunt ondernemingen die de ruggengraat vormen van de wereldeconomie. Het helpt ondernemers te vereenvoudigen, op te schalen en bij het bieden van uitzonderlijke klantervaringen. Ons online ondernemersplatform transformeert en verenigt digitale en fysieke processen door verkoop via verschillende kanalen, het uitbreiden naar nieuwe locaties, wereldwijde betalingen, financiële oplossingen en toegang tot leveranciersnetwerken.

Lightspeed is opgericht in 2005 in Montréal, Canada, en staat tegenwoordig dubbel genoteerd op de New York en Toronto Stock Exchange (NYSE: LSPD). Met teams in Noord-Amerika, Europa, Azië en de Pacific, ondersteunt Lightspeed op dit moment midden- en kleinbedrijven in meer dan 100 landen wereldwijd.

Voor meer informatie, zie lightspeed.be 

Volg ons op social media: LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube and Twitter

KLI

Author KLI

More posts by KLI