Skip to main content

Lightspeed stelt trots Pursuit Femmes voor: pionieren in vrouwelijke maatpakken

Op een doordeweekse maartochtend in 2023, nog geen twee jaar na de oprichting van hun kledingmerk Pursuit Femmes, staan Angélique van Gils en haar dochters Joy en Jill van der Heijden met hun ogen te knipperen: Esther Perel, de wereldberoemde psychotherapeut, draagt tijdens haar tv-optreden bij Good Morning America hún driedelig blauwe pak met krijtstreep. “Over rolmodellen gesproken”, glundert Angélique.  “Dit geeft ons echt een boost.”

Angélique, Jill en Joy maken pakken op maat voor vrouwen. De keuze om een kledingmerk te starten is geen toeval, want bij de drie stroomt het mode- en ondernemersbloed al generaties lang door de aderen. De grootvader van Angélique was de oprichter van het Nederlands-Belgische herenmodemerk Van Gils. Na ervaring te hebben opgedaan in het familiebedrijf, staat ze aan de wieg van het succesvolle Antwerpse label Café Costume. 

Begin 2021 is Angélique met haar dochters aan het brainstormen over nieuwe ideeën, en samen concluderen ze dat er weinig tot geen winkels zijn waar vrouwen terecht kunnen voor maatpakken. Bovendien, stelt Angélique, zijn pakken voor dames vaak nog steeds slecht aangepaste herenpakken: “Ze worden gemaakt vanuit een mannelijk oogpunt. Met een ander label of gewoon een maatje kleiner. En dat werkt niet, want we hebben andere vormen en noden.”

Een podium om te passen

“Pursuit Femmes moest een plek worden waar vrouwen op een podium kunnen gaan staan, en met onverdeelde aandacht een mooi pak aangemeten krijgen,” vertelt Joy. Ze werken het concept verder uit. Angélique brengt de ervaring, en Jill, ontwerper, concentreert zich op de creatieve kant. Joy, afgestudeerd in economie, richt zich op de zakelijke aspecten. 

Ondanks de pandemie slaagt het drietal erin om in no-time pop-up zaken te openen in Gent, Antwerpen en Amsterdam. Eén voor één kunnen klanten hun pak laten opmeten op een speciaal daarvoor ingericht podium in de winkels.

De redenen om een pak aan te schaffen lopen uiteen: van bijzondere gelegenheden tot werk, of simpelweg omdat klanten een pak missen in hun garderobe. Ook de leeftijden verschillen. “Er zijn meiden gekomen die voor hun communie graag een mooi maatpak wilden”, vertelt Joy. “Maar ook een dame van negentig jaar, die altijd al een pak op maat wou laten maken.” 

Angélique van Gils en haar dochters Joy en Jill van der Heijden

De reis van een maatpak

Klanten kunnen hun pak volledig personaliseren, te beginnen bij de kleur en de te gebruiken stoffen. Ook kunnen ze, om het nog specialer te maken, een naam of inspirerende tekst laten stikken in de voering van de blazer. Angélique: “We proberen meer kleur erin te brengen. Mannen zie je dat minder snel doen, maar vrouwen die hebben zoiets van: geef mij maar knalrood, blauw, groen of roze.”

Nadat de maten zijn opgemeten, worden de pakken vervaardigd in het familie-atelier in de Marokkaanse havenstad Tanger. “Ze hebben jarenlange ervaring met tailoring, dus kunnen ons daar erg bij ondersteunen. In het atelier werken bovendien veel vrouwen, die tot voor kort vooral herenpakken pakken maakten. Dus dat er nu een generatie komt met meer evenwicht tussen dames- en herenpakken, dat vind ik heel gaaf”, zegt Angélique.

De reis die de kledingstukken van Pursuit Femmes afleggen beperkt zich niet tot Tanger. Voor het aankopen van de juiste stoffen reist het team langs producenten in Italië en het Verenigd Koninkrijk. Ze hebben onlangs een nieuwe leverancier voor bijpassende blouses gevonden in Portugal, en zijn op consignatiebasis gaan samenwerken met het merk Rhea, dat truien maakt van traceerbare merinowol.

Pionieren en groeien

Pursuit Femmes sluit zich aan bij de start-up accelerator Start it @ KBC, waar ze niet alleen advies en begeleiding krijgen, maar een jaar na oprichting ook een prijs winnen voor de snelst groeiende onderneming. De pop-up stores in Gent en Antwerpen worden vaste winkels met personeel.

“We zijn echt aan het pionieren op het gebied van kleuren en stofkeuze in vrouwenpakken, maar ook als bedrijf”, vertelt Angélique. “Je moet testen. Lukt het, dan gaan we vooruit, lukt het niet, dan doen we een stapje opzij”.

Met twee vaste winkels en de ambitie om te groeien werd het tijd om te automatiseren en processen te verbeteren. Het Lightspeed Retail kassasysteem bood de oplossing om snel inzicht te krijgen in alle transacties die plaatsvinden tussen hun vestigingen. Ook hebben ze nu minder omkijken naar de administratie door de koppeling tussen Lightspeed en de boekhoudsoftware Exact Online.

 “Lightspeed helpt mee om de groei van ons bedrijf op een gestructureerde manier vol te houden”, vertelt Joy. “Ik voel dat we professioneel echt op een nieuw niveau zitten sinds we met Lightspeed aan de slag zijn gegaan.” Angélique: “Met de modules die Lightspeed aanbiedt kunnen we in de toekomst zelf bepalen wanneer we er klaar voor zijn om weer een nieuwe toe te voegen, om de volgende stap in onze groei waar te maken.”

Inspireren en empoweren

Ondernemen en samenwerken met andere vrouwelijke ondernemers is inspirerend, merkt het drietal. “Ik ben al heel lang ondernemer,” vertelt Angelique, “maar ik geniet zo van dit moment, omdat ik echt het gevoel heb dat het klopt. We gaan elke dag uit onze comfortzone, en ik zie hoe vrouwen elkaar verbinden en helpen. Het elkaar toespelen van ideeën als ondernemer, of waar ze ook mee bezig zijn, vind ik geweldig.”

“Ik voel me heel krachtig nu we al op redelijk wat netwerkmomenten zijn samengekomen”, gaat Joy verder. “Wij empoweren vrouwen in hun talent met een mooi pak op maat. En samenkomen en luisteren naar wat iedereen te vertellen heeft, is zo’n bron van inspiratie.”

KLI

Author KLI

More posts by KLI