Skip to main content

Op maandag 8 mei vond de 6e editie van de Gault&Millau “Culinary Innovators” Awards Show plaats bij Verbeke Foundation in Kemzeke. Meer dan 100 innovatieve bedrijven, personen en organisaties werden geselecteerd als kandidaat voor een award. Uit de kandidaten werden 8 winnaars binnen 7 categorieën gekozen. Voor, tijdens en na de award uitreiking verrasten meer dan 20 topchefs en event partners de 550 aanwezigen op innovatief culinair spektakel van het hoogste niveau.

 

De winnaars van de Gault&Millau Culinary Innovators Awards 2023

  1. Sustainability award: Entropy
  2. Product award food: NorthSeaChefs & Revi Fumets
  3. Product award food: Koji Enterprises Garums
  4. Social award: Pastati & Aarova
  5. Restaurant philosophy award: Hors-Champs
  6. Digital & Social Media award: Sam D’Huyvetter
  7. Institution award: Manger Demain
  8. Entrepreneur of the Year: Bart De Pooter

Over de winnaars

De winnaars van deze editie bewijzen dat de aandacht voor een duurzame aanpak meer dan ooit centraal staat (Manger Demain, Entropy, Hors-Champs). Door de coronacrisis en de economische ontwikkelingen hebben het humane en sociale aspect van horeca en gastronomie nog aan belang en impact gewonnen (Pastati & Aarova, Entropy). Nieuwe producten combineren duurzaamheid met innovatie én stellen vooral het belang van smaak voorop (NorthSeaChefs & Revi Fumets en Koji Enterprises Garums). Sociale media zijn het digitale communicatiemiddel binnen de sector en daarbij stimuleert creativiteit niet enkel de visibiliteit maar ook de algemene groei van een chef, restaurant of restaurantgroep (Sam D’Huyvetter). Net zoals de voorbije jaren brengt onze “Entrepreneur of the Year” (Bart De Pooter) diverse van deze aspecten samen. Met een grote focus op duurzaamheid en een door de natuur en recent ook door de zee gedreven keuken, speelt deze ondernemer in op pertinente trends en ideeën. Deze samen omzetten in een indrukwekkende reeks van projecten, getuigt van zin voor ondernemerschap, doorzettingsvermogen, visie en durf. Kortom, het post-corona tijdperk is er een waar veel aspecten in de horeca sneller en positiever dan ooit evolueren.

  1. Sustainability Award: Entropy

Entropy Restaurant is een sociaal restaurant en een project dat zich onderscheidt door zijn holistische aanpak, inclusief het sociale en het circulaire. Een lokaal gedreven “terroir” keuken, geen voedselverspilling, optimaal gebruik van beschikbare middelen, en delen & geven aan mensen die in nood zijn: dat is de modus operandi van het team.www.entropyrestaurant.be/

  1. Product award food: NorthSeaChefs & Revi Fumets

De door NorthSeaChefs & Revi ontwikkelde Fumets zijn niet alleen uitzonderlijk smaakvol, ze maken daarbij optimaal gebruik van de gevangen vis. Niets van de lokaal gevangen vissen gaat verloren, van de kop tot de graten. Bovendien worden voor deze fumets geen additieven of smaakversterkers gebruikt, wat de uitgepuurde, krachtige smaak verder ten goede komt.

www.northseachefs.be//producten

  1. Product award food: Koji Enterprises Garums

Koji Enterprises produceert in hun eigen Fermentation Lab Belgische garums en shio koji. Het bedrijf bracht een vooruitstrevend aanbod garums op de markt, onder meer van paling, shiitake, sardines, coquilles. Alle producten hebben een mooie smaakdefinitie en puurheid gemeen. Er wordt vandaag aan meer dan 50 Belgische restaurants geleverd, waaronder bijvoorbeeld The Jane en Nuance, onze twee meest recente Chefs van het Jaar. ​
www.inua.land/

  1. Social award: Pastati & Aarova

Pastati levert dagverse pasta en ravioli’s op bestelling aan koks, traiteurs, cateraars en high end winkeliers. Sociale economie en duurzaamheid staan in hun filosofie centraal. Daarom is de productie in handen van maatwerkbedrijf AAROVA, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans krijgen, en werkt men hoofdzakelijk met ingrediënten van plaatselijke boeren. Dit project met groots sociaal engagement wordt met deze award dan ook bekroond.
www.pastati.be/

  1. Restaurant philosophy award: Hors-Champs

Hors-Champs is het restaurant van Stefan Jacobs in Wallonië. De twee moestuinen van het restaurant zijn de perfecte weerspiegeling van hun filosofie: een ultrakort circuit, de seizoenen volgen, zo dicht mogelijk bij de natuur staan en beter leren consumeren. De moestuin dicteert het ritme en de veranderingen van de chef zijn menu’s, en niet omgekeerd. Met zijn eigen bakkerij en houtoven gaat de chef nog een stap verder.
www.hors-champs.be

  1. Digital & social media award: Sam D’Huyvetter

De Gentse chef Sam D’Huyvetter is niet alleen een actieve culinaire ondernemer, hij zet zijn ondernemerschap ook kracht bij door uitgekiende social mediacampagnes. Dat doet hij samen met zijn team voor elk restaurant, maar ook voor Sam als persoon. En dat levert smakelijke, hedendaagse en hands-on content op waarbij vooral de creatieve Instagram reels opvallen. ​ ​
www.instagram.com/sam_dhuyvetter/reels/

  1. Institution award: Manger Demain

Manger Demain is een vereniging van duurzame voeding in Wallonië. De vereniging heeft als doel lokale en regionale voedselinitiatieven te coördineren, te verbinden en te faciliteren. Het biedt Wallonië een globale visie, een werkmethodiek en een werkplan rond duurzame voeding voor de komende drie jaar. ​
www.mangerdemain.be

  1. Entrepreneur of the Year: Bart De Pooter

Topchef en culinaire ondernemer Bart De Pooter is voortdurend op zoek naar nieuwe culinaire projecten en creaties. Met de natuur in het achterhoofd creëert en experimenteert hij aan de hand van de seizoenen. En dat resulteert in een indrukwekkende portfolio aan projecten: Grond zkt Boer, Pastorale, Gare Maritime Food Market, Postuur, Sapphire House, Vis van A, Plant’n & Wild’n, … Een meer dan terechte winnaar van onze “Entrepreneur of the Year” award. ​
www.bartdepooterstories.com

 
KLI

Author KLI

More posts by KLI