Skip to main content

Restauranthouders balanceren tussen terugdringen no-shows en gastvrijheid

Het vragen van een voorschot bij horeca-reserveringen wordt steeds populairder, vooral in de ‘fine dining’. Restaurants hopen daarmee no-shows, en dus omzetderving, terug te dringen. Toch kiezen negen op de tien horecaondernemers in België (90%) ervoor om geen voorschot te vragen bij online reserveringen, mede uit angst dat dit gasten juist afschrikt of naar de concurrentie drijft. Dit blijkt uit een collectief onderzoek van kassa- en betaalplatform Lightspeed (NYSE: LSPD) (TSX: LSPD) en reserveringssoftware Zenchef onder 250 horecaondernemers in België. 

Begrip groeit, maar zorgen blijven 

Het onderzoek laat zien dat ondernemers in tweestrijd verkeren. Vier op tien denken (40%) dat gasten best begrip hebben voor het vragen van een voorschot ter bescherming tegen no-shows. Maar tegelijkertijd vindt 39 procent het niet passen bij een gastvrije ontvangst. 

Sommigen zien in voorschotten een noodzakelijke maatregel. Ruim een derde (34%) noemt het de enige manier om gasten hun reservering serieus te laten nemen. Evenveel ondernemers zeggen echter dat het geen waterdichte bescherming biedt tegen omzetverlies. 

Daarbij leeft er ook angst voor een negatieve impact op het aantal reserveringen. Zo verwacht 53 procent dat een voorschot gasten zou kunnen afschrikken. Voor een kleinere groep (20%) gaat het zelfs om een principekwestie: zij vinden het niet eerlijk om een betaling te vragen voordat iemand iets geconsumeerd heeft. 

“De horeca staat duidelijk voor een uitdaging: balans vinden tussen gastvrijheid en het beperken van financiële risico’s,” zegt Emine Youssef, Regional Director Benelux bij Lightspeed. “Elke ondernemer moet hierin zijn eigen weg vinden, afgestemd op het karakter van zijn zaak en zijn gasten. Tegelijkertijd zien we dat technologie en transparante communicatie met gasten kunnen helpen om voorschotten op een acceptabele en professionele manier te integreren in het reserveringsproces. Zo kunnen ondernemers hun risico’s beperken zonder aan vertrouwen of service in te boeten.” 

Edgar Rouwenhorst, CMO bij Zenchef, ziet mogelijkheden: “In andere sectoren, zoals bioscopen en evenementen, is vooraf betalen heel normaal. Met slimme reserveringstechnologie kunnen horecaondernemers no-shows verminderen en tegelijk een soepele ervaring voor gasten bieden. Dat is een win-win. Door automatisering van bevestigingen en herinneringen kunnen restaurants bovendien efficiënter werken en kostbare no-shows terugdringen tot een minimum. Zo ontstaat er ruimte voor een stabielere bedrijfsvoering én een betere gastbeleving.” 


Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed en Zenchef. In totaal hebben 250 horecaondernemers deelgenomen aan dit onderzoek, dat plaatsvond tussen juni en augustus 2024.

ELI

Author ELI

More posts by ELI

Leave a Reply